In het kader van de 2de editie van de Vlaamse algen maand, werd gisteren het logo en de website van de Vlaamse Microalgen gepresenteerd tijdens de ‘Algendag’. De term ‘Vlaamse Microalgen’ is één van de uitkomsten van het MAESTRO project, een samenwerking tussen verschillende stakeholders die betrokken zijn bij de ‘microalgen’ business in Vlaanderen.
Het event ging door in de Thomas More Campus Lier die voor die dag in het teken stond van algen. In de voormiddag was de ‘wetenschappelijke uiteenzetting’ geprogrammeerd in de aula’. Tegelijk liep er een uitgebreide ‘proefsessie’ met o.a. Stijn Coenen directeur van Thomas More Hogeschool, professor Sorgeloos en Rik Verwaest burgemeester van Lier. Op de verschillende standjes brachten de pioniers bereidingen met microalgen, zoals veganburgers, proteïne-shakes, pralines, algenkaas, thee en zelfs algenkrokketten. Eveneens konden de genodigden ook de ‘geuren’ van uiteenlopende microalgensoorten opsnuiven.
Tijdens de namiddag sessie brachten verschillende leden van de MAESTRO-groep een update over het project. De activering van het netwerk rond Microalgen in Vlaanderen en de creatie van draagvlak naar het Vlaamse grote publiek kwamen aan bod. Ook de resultaten van het ‘perceptie-onderzoek’ werden gepresenteerd. De eerder positieve bereidwilligheid om microalgen te kopen, is zeker een belangrijke indicator voor de branche. Ook al is er nog heel wat werk om de consumenten te informeren over de duurzame eigenschappen van de producten met microalgen.
Aansluitend werd het logo van de Vlaamse Microalgen officieel onthuld. De onderdelen van de puzzel werden ‘letterlijk’ gelegd. En als concept doorgetrokken in de website. Met een ‘customer story’-strategie zal de website de rol opnemen als centrale hub voor behapbare en wetenschappelijke informatie rond microalgen in Vlaanderen.